Makale
Avrupa’daki İslam karşıtı dalgaya dikkat!
Avrupa’da yeniden yükselen ırkçı dalga, “Ä°slam Karşıtı” söylemin altını çizmeye devam ediyor. “Pazartesi YürüyüÅŸleri”yle ilkin yüzlerce kiÅŸiydiler. PEGÄ°DA (Batı’nın Ä°slamlaÅŸmasına Karşı Yurtsever Avrupalılar) öncülüÄŸündeki son yürüyüÅŸlerdeyse katılım binlere evrildi... Düsseldorf’ta Degida, Bonn’da Bogida ÅŸekliyle eklemlenen ırkçı oluÅŸumlar hakkında Kalkınma Bakanı Gerd Müller’in “varlık kaygısıyla hareket ediliyor, göçmenler özellikle büyük kentlerde rekabet olarak görülüyor” ÅŸeklindeki açıklaması, görüÅŸtüÄŸümüz sivil toplum gruplarında ciddi tedirginlik yaratmış...
Türkiye AraÅŸtırmalar Merkezi’nin 2006’da yaptığı bir araÅŸtırmaya göre; Almanya’daki 3.5 milyon civarındaki Müslüman’ın 2.7 milyon civarındaki yekunu, Türkiye’den gelen göçmenlerden müteÅŸekkil. Türkiye 1962’den bu yana Almanya’ya iÅŸçi ağırlıklı olmak üzere göç veriyor, buna daha sonra eÄŸitim ve siyasi sığınma amaçlı gidiÅŸler de eklenince, Almanya özelinde ciddi bir diaspora yekunu oluÅŸtu. Almanya için de ilkin geçici iÅŸ gücü olarak görülen göçmenler hakkında “kalıcılık”, “vatandaÅŸlık” ve “uyum” gibi meseleler 1982’den itibaren devlet söyleminde yer almaya baÅŸladı. 82’den itibaren entegrasyon politikaları baÅŸlığında Avrupalı Müslümanlar, Avrupa’nın geleceÄŸi hakkında “sorun” olarak kritik eÅŸikte...
***
Geçen hafta, DÄ°TÄ°B’in (Diyanet Ä°ÅŸleri Türk Ä°slam BirliÄŸi) Nürnberg’te düzenlediÄŸi kitap fuarındaydık. Son beÅŸ yıldır Almanya’daki okur profilinde ciddi bir deÄŸiÅŸim var. 90’ların iÅŸçi/gurbetçi kuÅŸağı deÄŸil, meslek ve kariyer sahibi kendini Avrupalı olarak tanıtan baÅŸka bir jenerasyon bu. ÖÄŸretim görevlisi, mimar, psikolog, hekim olan genç kadın okurlarımızla tanışmak diasporadaki Ä°slam kadınının yeni profili hakkında ciddi ipuçlarından... DÄ°TÄ°B temsilcisi Havva Özcan, 23 Aralık günü Nürnberg’teki Noel çadırlarında düzenlenen Pegida ırkçılığına karşı “ışık zinciri”nde Alman dostlarıyla ortak hareket ettiklerini anlattı. UETD’den (Avrupalı Türk Demokratlar BirliÄŸi) Volkan Albistan’ın giriÅŸimiyle gerçekleÅŸtirdiÄŸimiz buluÅŸmada da hem eÄŸitim hem istihdam konusunda yaÅŸanan ayrımcılıklardan ÅŸikayet etti özellikle kadınlar.
Almanya’daki sivil toplum gruplarının isimlerinde yer alan “Türk” vurgusu, bazı çevreleri rahatsız ediyor farkındayım. Lakin Avrupa’da bu ibarenin “Türkiye’den gelen gurbetçiler” mahiyetinde okunduÄŸunu da söylemeliyim, zira bu sivil grupların en aktif sözcüleri arasında özellikle Kürtler var. Bununla birlikte hem Avrupa hem de Türkiye için geçerli sosyolojik deÄŸiÅŸim ve hassasiyetlerin, ciddiyetle takip edilmesi gerektiÄŸini vurgulamalıyım. 80’lerin alışkanlıklarıyla kurulan söylemler, 2000’lerde karşılık bulamayabilir.
Yeni bir ÅŸeyle karşı karşıyayız: Bir an evvel Türkiye’ye geri dönmeyi planlayan “esmer ve uyumsuz” , “çok paralı” iÅŸçiler deÄŸil artık Avrupa’daki yurttaÅŸlarımız. Åžileli öÄŸretmen Hadiye Akın ile Hamburglu oÄŸlu ünlü sinemacı Fatih Akın arasındaki sosyolojik deÄŸiÅŸimi, yeni Avrupalılık üzerinden ciddiye almak zorundayız.Nürnberg’teki Eyüp Sultan Camii’nde gözyaÅŸlarıyla kıldığımız namazdan sonra “kayzerin saçma yemeÄŸi” adlı ÅŸirin tatlıyı tarif eden baÅŸörtülü hanım, eczane sahibi olacağı Almanya’da torun torbaya karışacak büyük ihtimalle. “Gittik ve Kaldık” demiÅŸti Hadiye Akın...
***
Dr. Kadir Canatan ve Dr. Özcan Hıdır’ın hazırladıkları “Batı Dünyasında Ä°slamofobi ve Anti-Ä°slamizm” adlı çok önemli edisyonda, 2002 sonrası hız kazanan Ä°slam karşıtlığı irdeleniyor. “Biz geliyoruz titre Avrupa” hamasetiyle hallolamayacak bir durum. “Dün ‘doçemark’ deposuyduk, bugünün salt ‘oy’ deposu olarak görmeyin bizi’’ diyorlar.
Dikkatimi çeken bir izlenim de camilerin yaÅŸadığı içe kapanış sendromuyla ilgili. Son 10 yıldır birbirlerinin faaliyetlerine iÅŸtirak etmeye baÅŸlamış farklı cemaatler, eski yalıtılmış yuvalarına geri dönüyorlar. BirleÅŸtirici bir heyecana ihtiyaç var.
STAR GAZETE
Henüz yorum yapılmamış.